Innan du beställer kontorsstädning

Oavsett om det är hemstädning eller kontorsstädning du behöver hjälp med så finns det en del saker att ta ställning till. Jag har försökt att sammanställa en lista på vad som kan vara värt att tänka på innan ett kontrakt skrivs. Jag har själv ett företag till vilket jag har anlitat en städfirma för kontorsstädning i Borås och dessa är jag väldigt nöjd med. Men innan jag skrev på avtalet funderade jag väldigt mycket på vad jag ville ha med i offerten. Att få hjälp med städningen sparar så många timmar som kan användas i företaget för det som är den huvudsakliga sysslan. Jag tänker att om jag ska avvara någon ur min personal till att städa kontoret ett par gånger i veckan, så måste jag så klart räkna in deras lön i detta samt att de inte kommer att utföra städningen lika effektivt som de jag anlitar. Alltså kommer jag att få betala mer för min egen personal samt att de inte ägnar sig åt sin huvudsakliga arbetsuppgift under dessa timmar.

Att tänka på i offert till städfirma

Nåväl, saker som jag tog ställning till innan jag skickade ut offerter till olika städfirmor var bland annat:

Hur många timmar i veckan/månaden behövs?

En tanke är att om du inte vet hur många timmar som behövs så anlita företag på färre timmar först för att sedan utöka. Det kan vara svårt att veta behovet exakt. Eller så mäter du antalet timmar som något av personalen kanske har städat innan och drar av lite tid. Glöm då inte att kontrollera eventuell uppsägningstid av timmar eller hur ni gör om du vill ändra abonnemanget med fler timmar.

Vad är det du vill ha hjälp med?

Hos de företag jag offererade fanns det en plan redan för vilka uppgifter som brukar utföras. I annat fall måste du själv se till att få ner dessa i avtalet. Ju fler punkter du kan få ner i avtalet desto mindre problem kan det bli.

Saker att ta med i offertförfrågan

För att du ska få ett så bra prisförslag som möjligt tycker jag att du ska ta med bland annat:

Vilken ort det gäller, typ av kontor (öppen planlösning eller rum), hur många av rummen som ska städas, kvadratmeter yta, hur ofta, vad som ska ingå, städmaterial (bäst är om firman har med eget), vad för typ av golv, hur många mattor finns det, ska dom även tvätta handdukar, tömma diskmaskinen, putsa fönster, fast pris eller timpris, övriga önskemål som om det ska vara samma person/personer som städar varje gång, vilka dagar och tid på dagen avses, eventuella sekretessavtal med mera.

Detta var bara några av tipsen, det finns så klart mängder av andra saker du kanske behöver få med innan du skriver ett avtal med någon. Kolla gärna på Google om det finns några recensioner.